Kap. 1 Generelt
- Eier
Glaungan barnehage er en privat barnehage som eies og drives av Gla Ungan AS.
2. Formål
Glaungan barnehage skal gi barn under opplæringspliktig alder gode utviklings- og aktivitetsmuligheter. Barnehagen drives i henhold til Barnehagelovens paragraf 1, første ledd. Barnehagen reserverer seg mot barnehagens paragraf 1, andre ledd (kristelig oppdragelse) og forskriftens paragraf 2 (kristelig formålsparagraf). Jul, påske og andre høytider vil imidlertid bli forberedt og markert.
3.Forvaltning
Glaungan barnehagen skal drives i samsvar med barnekonvensjonen, ” Lov om Barnehager”, samt forskrifter og retningslinjer som fastsettes av Barne- og Familiedepartementet
Årsplan utvikles i samarbeid med SU etter retningslinjer utarbeidet av departementet;” Rammeplan for barnehager”.
Avdeling for oppvekst og kultur har ansvaret for godkjenning og tilsyn. Glaungan as ved daglig leder har ansvar for forvaltning.
Barnehagen skal ha lokaler og uteområder som er egnet for formålet ut fra barnas alder og oppholdstid.
4. Styring og Ledelse
Barnehagen er administrativt underlagt eier av Glaungan as. Daglig leder har det overordnede administrative, økonomiske og pedagogiske ansvaret. Selskapets aksjekapital er kr 100 000 fordelt på 100 aksjer.
5. Areal
Glaungan barnehage har følgende areal norm: 3,4 kvm for barn over 3 år og 5 kvm for barn under 3 år.
6.Bruk av barnehagelokalene
Barnehagen leier lokalene hos Speiderne, de bruker lokalene noen ettermiddager i uken.
Bruk av barnehagens lokaler kan stilles til disposisjon for foreldre for å arranger for eksempel 17.mai kafe med leker. Barnehagen leier ut lokalene til barnebursdagsfeiring for 300,- I leie. Dette avtales med daglig leder.
Kap. 2 Barnehagens virksomhet
7. Foreldremedvirkning
Det avholdes foreldremøte I løpet av september hvert år.
Det gis tilbud om foreldresamtaler to ganger I året. Det kan ved behov gis flere samtaler.
Daglig leder er ansvarlig for å legge til rette for foreldremedvirkning I forhold til barnehagens virksomhet.
Barnehagen har et samarbeidsutvalg (SU) som består av minimum 2 foreldrerepresentanter, en representant fra de ansatte samt styrer/ eier. Foreldrerepresentantene velges blant foreldrene i foreldrerådsmøtet om høsten.
8. Barnehageårets oppstart/planleggingsdager
Barnehageåret starter mandag uken før skolestart (stort sett i uke 33). Barnehagen holder stengt 5 dager for planlegging fordelt over året. 3 dager legges til mandag, tirsdag, onsdag i uka før skolestart. Planleggingsdagen i november er samtidig som skolen. Planleggingsdagen på våren er «inneklemt» fredag etter kristihimmelfartsdag.
9. Åpningstider
Barnehagen har åpent fra 07:15 – 16:30
Barnehagen har holder stengt jul- og nyttårsaften. Det holdes også stengt mellom jul og nyttår, men ved reelt behov for barnehageplass disse dagene, kan man søke styrer innen 1. november.
Åpningstiden kan reduseres ut fra behov i stilleuke i påsken. Onsdag før skjærtorsdag stenger barnehagen kl 12:00.
10. Ferie
Barna skal ha minst 4 uker ferie i løpet av barnehageåret, hvorav minimum 3 uker er sammenhengende og skal tas ut i skolens ferie. Avvikling av hovedferie skal varsles tidligst mulig å senest 26. April. Annen ferie i løpet av året skal meldes minimum ei uke på forhånd.
11. Barnas helse
Foreldre oppfordres til å opplyse om forhold ved barnas helse som er av betydning for barnets opphold I barnehagen, og som de ønsker at personalet skal ta særskilt hensyn til.
Ved omgangssyke, oppkast og eller diare skal barnet holdes hjemme I 48 timer etter siste sykdoms tegn. (Dette er i tråd med folkehelseinstitutters anbefalinger).
Daglig leder setter I verk nødvendige tiltak ved ev. Ulykke, sykdom og mistanke om epidemier, og varsler foresatte og eventuelt kommunelegen. Daglig leder avgjør om et barn pga. Sykdom midlertidig ikke kan være I barnehagen av hensyn til barnet selv eller de andre barna.
Medisiner skal ikke medbringes uten avtale med daglig leder eller pedagogisk leder hvor det er inngått skriftlig medisinavtale. Det gis ikke reduksjon av månedsbetaling ved sykefravær.
12. Forsikring
Alle barna I Glaungan barnehage er forsikret hele døgnet gjennom PBL, se link på barnehagens hjemmeside.
Det er ikke tegnet forsikring som dekker briller, barnas klær, personlige leker, vogner m.m. dette betyr at personlige eiendeler ikke vil bli erstatter hvis det oppstår skade ved brann eller innbrudd. Dette må familien selv søke erstatning for, gjennom sin hjemforsikring. Vi anbefaler at foreldre med barn med briller tegner egen brilleforsikring.
Kap. 3 Personalet
13. Personalet og bemanning
Bemanning settes I henhold til gjeldenende lovverk og forskrifter.
14. Internkontroll
Glaungan barnehage har et internkontrollsystem i samsvar med gjeldende lover og forskrifter for internkontroll.
Barnehagen har plikt til å gi foreldre relevant informasjon når det gjelder forhold ved virksomheten som kan ha negativ effekt på helsen, herunder tiltak som iverksettes eller vurderes iverksatt. Dersom virksomheten blir kjent med at noe ved miljøet kan skade helsen til barna, skal barn og foreldrene snarest mulig varsles om det. Eksempel kan det være avvik fra helse- og miljøtilsynet. Eller alvorlige avvik på lekeområdet.
Dersom barn eller foreldre mener at forskriftens krav ikke oppfylles, skal de henvende seg til barnehagen. Hvis ikke barnehagen følger opp henvendelsen innen rimelig tid, kan foreldrene henvende seg til kommunens tilsynsmyndighet.
16. Taushetsplikt
Personalet i barnehagen har taushetsplikt i henhold til “Lov om barnehager” og “Forvaltningsloven”. Taushetsplikten gjelder også medlemmer i SU.
Kap. 4 Inntak og oppsigelse
15. Opptak
Søknad om opptak sendes til barnehagekontoret. Hovedopptaket skjer om våren med søknadsfrist 15. Februar. Det kan søkes om hel eller halv plass.
Opptaket samordnes fra barnehagekontoret med alle godkjente barnehager, iht. Barnehageloven. Plass skal så vidt mulig tildeles i barnets nærområde.
Ved tilbud om plass skald et påføres svarfrist som er maksimum 10 dager fra den dato brevet er mottatt. Dersom det ikke er gitt svar innen fastsatt frist, er plassen tapt.
Barna har fast plass fram til nytt barnehageår det året de begynner på skolen eller evt. Oppsigelse.
Ledige plasser tildeles fortløpende etter venteliste.
16. Opptakskriterier
1. Barn med nedsatt funksjonsevne har rett til prioritet ved opptak i barnehage. Det skal foretas en sakkyndig vurdering for å vurdere om barnet har nedsatt funksjonsevne.
2. Barn det er fattet vedtak om etter lov om barneverntjenester §§ 4-12 og 4-4 annet og fjerde led, har prioritet ved opptak.
3. Barn som har søsken i Glaungan barnehage skal prioriteres.
- Barn av ansatte i Glaungan barnehage skal prioriteres.
5. Ved opptak tar vi hensyn til gruppens sammensetting.
- Barn som ikke falle inn under overnevnte kriterier tildeles plass etter barnets alder.
- Søknad om overføring imøtekommes så snart det er ledig plass I den barnehagen det søkes overføring til og tar hensyn til oppsigelsestid. Dog med unntak for de tilfellene at andre har prioritet.
17. Permisjon
Det kan søkes permisjon fra barnehageplassen. Det kan gis permisjon for inntil et år og med oppstart ved nytt barnehageår. Søknad om permisjon sendes til Daglig leder.
18. Klage på avslag om plass
Det er 3 ukers klagefrist ved avslag om plass jf. Forvaltningsloven § 29. Klagen sendes til barnehagekontoret og behandles i kommunens klagenemnd.
19. Oppsigelse
Oppsigelsestiden er på 3 måneder. Oppsigelsen skal være skriftlig og sendes til styrer. Det betales for oppsigelsestiden. Oppsigelses tiden gjelder også ved overføring til annen barnehage.
20. Betaling av opphold
1. Eier fastsetter betalingssatsene og søskenmoderasjon I samsvar med BFDs Forskrift om foreldrebetaling I barnehage.
- Det kreves betaling for 11 måneder. Juli er betalingsfri under forutsetning av at barnet har avviklet 4 uker ferie i løpet av barnehageåret.
- Betaling skjer den15. Hver måned. Faktura sendes på mail.
- Det betales 400,- I kostpenger hver måned som er på samme giro som foreldrebetalingen.
- Dersom det ikke er betalt for plassen innen forfall, og betalingsutsettelse ikke er avtalt, blir det først send ut en purring. Uteblir betalingen ytterligere vil plassen bli sagt opp.
21. Godkjenning av vedtekter
Vedtektene for Glaungan barnehage vedtas av eierstyret etter høring I samarbeidsutvalget.
På vegne av Glaungan barnehage, Tone Strømsnes Lyng (redigert 11.04.2024)