RETTEN TIL ET TRYGT OG GODT PSYKOSOSIALT MILJØ
Barnehageloven § 1
•Barnehagen skal ivareta barnas behov for:
•Omsorg
•Lek
•Læring og danning
•Barna har rett til:
•Medvirkning
•Møtes med tillit og respekt
•Barnehagen skal være et trygt sted for fellesskap og vennskap
BARNEHAGELOVEN § 41
Barnehagen skal ikke godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Alle som arbeider i barnehagen, skal gripe inn når et barn i barnehagen utsettes for slike krenkelser. Barnehagen skal forebygge tilfeller hvor barn ikke har et trygt og godt barnehage- miljø ved å arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna.
BARNEHAGELOVEN § 42
Plikt til å sikre at barnehagebarna har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø (aktivitetsplikt).
Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan barna i barnehagen har det.
Melde fra til styrer dersom de får mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø. Styrer skal melde fra til barnehageeier i alvorlige tilfeller.
Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken.
Når et barn eller foreldre sier at barnet ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen undersøke saken og så angå det finnes egnede tiltak, sørge for at barnet får et trygt og godt barnehagemiljø. Det samme gjelder når en undersøkelse som barnehagen selv har satt i gang, viser at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø. Tiltakene skal velges på grunnlag av en konkret og faglig vurdering.
Barnehagen skal lage en skriftlig plan når det skal gjøres tiltak i en sak.
Psykososialt Miljø
•Består av psykologiske og sosiale forhold og samspillet mellom disse
•Trygt psykososialt miljø innebærer:
•Kulturell trygghet
•Fysisk trygghet
•Emosjonell trygghet
•Relasjonell trygghet
Aktivitetsplikt
1.Følge med
2.Gripe inn
3.Melde fra
4.Undersøke
5.Sette inn tiltak
Tiltaksplan
Skal inneholde:
1.Problembeskrivelse
2.Målbeskrivelse
3.Tiltaksbeskrivelse
4.Tidsperspektiv
5.Evaluering
Skjerpet Aktivitetsplikt
•Gjelder særlig ved krenkelser fra ansatte
•Rask og grundig håndtering
•Fokus på barnets beste
Barnehagemiljøsaker
•Internkontroll hos barnehageeier
• Barnehagemyndigheten
Vurdering av Miljø
•Avgjørende faktor: Barnets/elevens subjektive opplevelse
•Ikke enhver kritisk ytring er en krenkelse
se mer på udir: