Styrer 4
Karius 4
Baktus 4
Baktus 5
Lover og planverk årsplanen er bygget på 5
Lov av 17.juni 2005 Om barnehager med forskrifter: 5
Forskrift om rammeplan for barnehagen innhold og oppgaver 6
Kost 7
Taushetsplikt, opplysningsplikt og avvergingsplikt 7
Ferie 8
Kidplan 8
Overganger 11
Overganger barnehage - skole 11
Påskemiddag 12
FN-dag 12
Lucia 12
17.mai 12
Sommerfest 12
Hovedsatsing 13
Bodø 2024 13
Inkludering 14
15
Faglig kompetanse og daglig fokus 15
Omsorg 15
Læring 16
Mobbing 18
Fagområdene 19
Evaluering 19
Barnehagen som organisasjon
Glaungan barnehage er en privat barnehage som eies og drives av Gla Ungan AS og ligger i hjerte av Rensåsparken. Barnehagen er administrativt underlagt eier av Glaungan as.
Daglig leder har det overordnede administrative, økonomiske og pedagogiske ansvaret.
Barnehagen leier lokalene hos Speiderne, som bruker lokalene noen ettermiddager i uken. Barnehageåret 2023/2024 vil det være 36 barn i barnehagen, i alderen 1-6 år fordelt på fire avdelinger/grupper.
Telefonnr til barnehagen
Styrer
Tone Strømsnes Lyng
Telefon: 75 52 17 03
Mail: styrer@glaungan.no
Karius/ Baktus2
Telefon : 94 79 06 63
Lavvogjengen Telefon: 90 24 04 42
Baktus
Telefon: 46 82 00 60
Generell informasjon
Åpningstider
Barnehagens åpningstider er 07.15-16.30 som hovedregel, men i enkelte ferier da det kan være lite barn etterspør vi behov og setter åpningstider ut fra dette.
Ansatte
Karius
Pedagogisk leder: Ingrid Ellingsen (ingrid@glaungan.no) Fagarbeider: Hannah Bjørgeengen
Assistent: Emma Larsen
Lavvogjengen
Pedagogisk leder: Lisa Stenersen (lisa@glaungan.no )
Assistent: Rebekka Bentzen
Baktus2:
Pedagogisk leder: Elisabeth Karlsen (elisabeth@glaungan.no )
Assistent: Line Larsstuvold
Baktus
Pedagogisk leder: Charlotte Olsen (charlotte.m@glaungan.no )
Assistent: Ruth Vårem
Assistent: Christina Mari Pedersen
Årsplanens mål og målgruppe
Denne årsplanen er utarbeidet og beskrivende for Glaungan barnehage.
Årsplanen er et dokument som gir informasjon, beskrivelse og dokumentasjon på hvordan barnehagen jobber og er organisert. Den skal tjene som et bindeledd i samarbeidet mellom barnehagen og foreldrene – og i samarbeidet mellom barnehagen og samarbeidsutvalget.
Den skal dessuten være et redskap for personalet for å sikre sammenheng og progresjon i vårt arbeid.
Lover og planverk årsplanen er bygget på
Lov av 17.juni 2005 Om barnehager med forskrifter:
§ 1 - Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.
Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger.
Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering.
Forskrift om rammeplan for barnehagen innhold og oppgaver
Stortinget har i lov 17.juni 2005 nr.64 om barnehager (Barnehageloven) fastsatt overordnede bestemmelser om barnehagens innhold og oppgaver, jf. §1, §2, §3, §4 og §5.
Rammeplanen for barnehagen trådte i kraft 1. august 2017 og gir retningslinjer for barnehagens verdigrunnlag, innhold og oppgaver. Alle barnehager skal bygge sin virksomhet på verdigrunnlaget og innholdet som er fastsatt i barnehageloven og på internasjonale konvensjoner som Norge har sluttet seg til.
Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring og vurdering av barnehagens virksomhet.
Planleggingsdager
Gjennom barnehageåret vil det være 5 planleggingsdager, da vil barnehagen være stengt.
Årets planleggingsdager er satt til:
17.nov 2023
10.mai 2024
12. 13. og 14 august 2024
Foreldrebetaling
I tillegg til den makspris på barnehageplass, satt av kommunen på 3000,- (høsten 2023) Det betales 400,- for kost.
Betalingskrav sendes ut av regnskapsfører digitalt/på vipps. Ved for sen henting etter barnehagens stengetid pålegges et gebyr på 200 kroner per påbegynte kvarter.
Kost
Det serveres tre måltider om dagen i barnehagen, frokost, lunsj og fruktmåltid. Unntak her er Lavvogjengen, som må medbringe sin egen frokost. Én dag i uken vil det serveres varm lunsj.
Foreldresamtaler
Det innkalles til foreldresamtaler to ganger i løpet av barnehageåret, en gang på høsten og en gang på våren (oftere ved behov). I samtalen står barnets trivsel og utvikling i barnehagen i fokus. Foreldrene får muligheter til uforstyrret å fortelle om eget barn og om hvordan de opplever barnehagen.
Barnets helse
Hvis barnet er sykt, gis det beskjed til barnehagen. Er det smittsom sykdom må melding gis straks. Barna holdes hjemme til det er friskt nok til å være i barnehagen, og ved smittsomme sykdommer som for eksempel omgangssyke holdes barnet hjemme i 48 timer etter siste runde med diaré/oppkast.
Blir barnet sykt i barnehagen kontakter vi foreldre eller nærmeste pårørende, som skal være oppført på kontaktlisten vi får fra foreldre/foresatte.
Taushetsplikt, opplysningsplikt og avvergingsplikt
Alle som arbeider i barnehagen har taushetsplikt om de private forhold de blir kjent med i stillingens medfør. Politiattest må også fremlegges ved både fast og midlertidig ansettelse.
I følge barnehageloven er barnehagen lovpålagt opplysningsplikt til barnevernet som gjelder forhold de blir kjent med der barns helse og utvikling står i fare. Foreldre vil som en hovedregel bli informert og involvert i saker som gjelder deres barn.
Avvergingsplikten gjelder for alle til enhver tid, og opphever eventuell taushetsplikt. Alle som arbeider i barnehagen har avvergingsplikt i forhold til vold, overgrep og utnytting. I slike tilfeller blir politi og barnevern kontaktet.
Oppsigelse
Som det kommer frem av barnehagens vedtekter er det tre måneder gjensidig oppsigelsestid. Oppsigelsestiden starter fra første dato i kommende måned fra når oppsigelsen er mottatt.
Oppsigelsen må leveres skriftlig til barnehagen eller på mail til styrer.
Ferie
Barnehagen har en betalingsfri måned, som er juli. Barnet skal ha 4 uker ferie i løpet av barnehageåret, hvorav tre uker skal være sammenhengende mellom uke 25 og uke 34.
Det vil bli etterspurt feriebehov i forbindelse med sommer, jul og påske. Det er viktig at dette besvares til riktig tid slik at vi vet hvordan vi skal sette opp bemanningen disse dagene. Dette er også med å regulere mulighet for å ta ut avspasering for personalet.
Kidplan
Barnehagen bruker kidplan til registrering av barn. Her vil det også legges ut bilder og være en oppdatert kalender med planleggingsdager.
Planer for perioder vil bli sendt på mail og kidplan vil være et verktøy for både barnehage og foreldre, som også kan registrere ferie, fridager og sykdom på sitt barn, samt sende meldinger til barnehagen.
Våre samarbeidspartnere
Foreldresamarbeid
Foreldrene/foresatte er våre viktigste samarbeidspartnere og vi ønsker en nær og åpen dialog.
Et godt samarbeid mellom personalet og foreldrene er det beste utgangspunktet for vårt arbeid med barna. Barnehagen skal samarbeide med foreldrene både individuelt og som gruppe. Foreldrenes medvirkning er nedfelt i barnehageloven.
Foreldre skal ha mulighet til innflytelse gjennom Samarbeidsutvalg, foreldreråd, foreldremøter og foreldresamtaler. Oppdragelse er foreldrenes ansvar ifølge barnekonvensjonen og barneloven. Barnehagen skal være et supplement til hjemmet.
Samarbeid om hvert enkelt barn skjer i de daglige møtene og i planlagte samtaler.
Barnehagen vil på foreldremøter, gå gjennom foreldrekompasset. Foreldrekompasset er et universelt forebyggende foreldrestøtteprogram til bruk på ordinære foreldremøter i barnehager og skoler, samt på gruppekonsultasjoner på helsestasjonene. Det overordnede målet er å fremme positiv utvikling hos barn og unge, forebygge psykisk uhelse og rusproblemer, gjennom å styrke foreldrene i foreldrerollen.
Samarbeidsutvalg
Alle barnehager skal ha et samarbeidsutvalg som er rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ for barnehagen og foreldrene. Samarbeidsutvalget fastsetter barnehagens årsplan.
Samarbeidsutvalget skal fremme foreldrenes felles interesser og bidra til et godt samarbeid mellom barnehagen og foreldregruppen som skal skape et godt barnehagemiljø.
Barnehagens foreldrerepresentanter i samarbeidsutvalget er:
SU:
Christina Pedersen representerer de ansatte
Tone Strømsnes Lyng representant for eier
Rikke Myrvoll mor til Henrik (Lavo)
Nikola H Grond mor til Marlen (Karius)
Helene L Sørensen mor til Edwin (Baktus)
Tverrfaglig samarbeid
Barnehagen har mange aktuelle samarbeidspartnere som barnevern, kommunalt fagteam, pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT), helsestasjon, skoler, Nord Universitet.
- Barnevernet. Deres viktigste oppgave er å ta vare på utsatte barn, å gi hjelp og støtte og ha et overordnet ansvar for å gripe inn i saker det er nødvendig. I samarbeid med barnehagen følger de opp barn og familie og ser at barnet er riktig tatt vare på.
- Familieveileder, kommunelogoped
- Pedagogisk psykologisk tjenestekontor (PPT) Brukes når barnehagen og foreldre trenger/ønsker hjelp til et barn. PPT utreder barnet og skriver en sakkyndig vurdering basert på observasjoner av barnet. Den sakkyndige rapporten inneholder eventuelle tiltak (ekstra ressurser til spesialpedagogisk oppfølging, veiledning til barnehagelærer
o.l.)
- Barne- og ungdomspsykriatien (BUP)
- Nord Universitet bruker barnehagene i forbindelse med praksis for barnehagelærerstudenter
Trafikksikkerhet
Trafikksikkerhet og trafikkoppdragelse er integrert i barnehagens arbeid. Tiltak som det satses spesielt på i barnehagen er gå- trening og refleksbruk. (jmf. Lokal handlingsplan for trafikksikkerhet i Bodø kommune).
Barnehagen har sammen med SU besluttet at vi ikke tar buss eller taxi uten at det er 3 punkts belter. Vi benytter oss ikke av offentlig transport med de minste, hvis det ikke er godkjente barnestoler.
Ny i barnehagen
Når barn får tildelt plass i vår barnehage vil familien få et velkomstbrev i posten eller pr e-post. Her ønsker vi familien og barnet spesielt velkommen, med informasjon om hvordan vi ønsker at tilvenningen skal foregå og kort om hvordan rutinene er på avdelinga.
I velkomstbrevet kommer det fram hvem som skal ta imot barnet den første dagen og hvem som har ansvaret for å følge spesielt godt opp i tilvenningsperioden.
”Barnehagen, det er oss!” bruker de voksne i barnehagen å si. Det er ikke huset og hagen som er viktigst, men barna og de voksne som er sammen gjennom dagen, vi som opplever, sanser, lærer og leker sammen!”
I løpet av de første dagene i tilvenningsperioden skal det bli satt av tid til en oppstartsamtale. Her vil foresatte få en innføring i kidplan, som er en av informasjonskanalene barnehagen bruker til registrering av fravær, registrering av tillatelsesskjema, samt utsendelse av mail og sms. I løpet av samtalen gjennomgås også et samtaleskjema, som blir sendt ut i forkant av samtalen, slik at foresatte kan forberede seg.
De aller minste
De aller minste barna i Glaungan barnehage finner vi på avdeling Baktus.
“Barna skal møtes som individer, og barnehagen skal ha respekt for barnets opplevelsesverden. Barns liv påvirkes av omgivelsene, men barn påvirker også sine egne liv. Barnehagen skal gi rom for barnas ulike forutsetninger, perspektiver og erfaringer og bidra til at barna, i fellesskap med andre, utvikler et positivt forhold til seg selv og tro på egne evner.”
Rammeplan for barnehagen innhold og oppgaver, 2017
På mange måter kan man tenke at fagområdene i rammeplanen representerer det barna skal lære i barnehagen. Det er hvertfall disse vi lener oss til når oppgaver og planer skal konkretiseres. “For småbarna finnes det ingen spesifikke fagområder, det finnes bare liv.” heter det i temaheftet om de minste i barnehagen av Ninni Sandvik. Og hun mener det kan hende, om vi tørre å tenke den tanken helt ut, at vi kan se fagområdene tre frem mer som sider i livet og verden enn som fagområder. I velkomstene, i måltidene, i utelivet, i sangen, bildene, bevegelsene, uttrykkene, ordene, lydene og luktene.
For de aller minste er barnehagelivet helt nytt, og mange er så små at hele verden er ny og de opplever å gjøre nye erfaringer vær dag, med ulike tilnærminger og fri for ærefrykt. De har liten eller ingen fastlåste forestillinger om hva ting er eller kan bli.
Vi som ansatte må være tilstede. Vi må se, samspille, anerkjenne, føle og prøve å forstå hva disse små prøver å fortelle og ut fra det synliggjøre vårt arbeid med fagområdene. Barnas interesser og utforskertrang vil være med på å lage periodeplaner, samt at det vil bli synliggjort gjennom tilbakeblikk etter endte perioder.
Rammeplanens fagområder finnes ikke bare i det hverdagslige, men også i de aktiviteter og situasjoner der vi ansatte legger til rette for fordypelse.
Overganger
Overganger i barnehagen
Glaungan barnehage er en liten barnehage, som er god på å utnytte rom og fordele oss for å gjøre dagen god for store og små. På denne måten blir barna godt kjent på tvers av avdelingene og tryggheten og kjennskapen barn-barn, voksen-barn og voksen-voksen blir styrket og ivaretatt. Likevel er vi bevisste på tilhørighetene til avdelingene og gjør overgangene mellom avdelingene så gode som mulig.
De barna som skal bytte avdeling får prøve seg i korte perioder på ny avdeling, sammen med en voksen fra sin avdeling.
- Foresatte får beskjed i god tid og så snart som mulig om overgang til ny avdeling. Skal overgangen skje ved nytt barnehageår, gis det beskjed før sommerferien og plass i garderober ol skal være klar til barnehageårets oppstart.
- Pedagogisk leder på ny avdeling tar kontakt med foresatte og gir informasjon om ansatte og nye rutiner.
- Vi Inviterer foreldre til å ta kontakt ved henting og levering, slik at de kan bli vist rundt og være godt forberedt før overgangen skal skje.
- Alle ansatte skal informeres om overgangen, så snart som mulig, for å kunne møte barnet og forberede barnet på overgangen.
- Vi tilbyr foreldresamtale i forbindelse med overgangen til ny gruppe/avdeling.
- All informasjon/dokumenter er tilgjengelig for ny avdeling .
- Barnet tildeles ny plass i garderoben med navn.
Overganger barnehage - skole
Barn skal ha et sammenhengende læringsløp fra barnehage til skolen. Et samarbeid mellom barnehagen og skolen er derfor viktig. Bodø kommune har utarbeidet rutiner for dette samarbeidet.
Både foreldre og barn deltar i arbeidet for å skape en trygg og god overgang. Barnehagen sender i samråd med foreldre et overføringsskjema til skole der også barnet har fått bidra med informasjon.
Førskolegruppe
Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole.
Det siste året i barnehagen skal det være stas å være størst. For førskolebarna har vi blant annet førskoleklubb og svømming. På slutten av året gjennomfører vi en avslutningstur for førskolegruppa som de er med på å bestemme innholdet i. Vi gjennomfører vårsamtaler hvor barn, foreldre og pedagog deltar, og vi har overgangsmøter mellom barnehage og skole.
Barnehageåret 23/24 består førskolegruppa av 6 barn. I førskoleklubben utforsker vi blant annet tall og bokstaver, regelleker, eksperimenter, og utforsker førmatematiske begreper. Vi jobber for at barna skal skape trygge og nære relasjoner til venner i barnehagen, respekt for hverandre, øve på å samarbeide, selvstendighet i garderoben, lytte til hverandre og til beskjeder som blir gitt. Vi mener disse egenskapene er gode å ha med seg i overgangen til skolen.
Foreldrearrangementer
For at foreldre og barn skal få en større tilhørighet til barnehagen inviterer barnehagen foreldre, søsken til foreldrearrangementer i barnehagen.
Våre faste tradisjoner:
Påskemiddag
En av dagene i uka før den stille uke inviterer vi søsken og foreldre på middag i barnehagen. En middag vi gjerne serverer ute og vi ønsker at hver familie tar med seg noe å spise på, spise med og drikke av. Dette ønsker vi for å spare oppvask og miljø.
FN-dag
Den 24.oktober markerer vi FN-dagen med en liten innsamling i barnehagen på ettermiddagen. Da får foreldre og søsken servert middag og man kan ta med seg hjem barnehage kunsten barna har laget i løpet av høsten. For å samle inn penger kan foreldre vippse ønsket beløp og pengene går i år til TV aksjon “ La barn leve i fred”. Hvis været tillater det serveres også denne middagen utendørs. Her gjelder de samme ønskene ang dekketøy.
Lucia
Den 13. desember markerer vi Lucia. Karius og Lavvogjengen skal i år gå luciatog med sang og lys på Sentrum sykehjem. Barna trenger da en hvit overdel som går utenpå uteklærne. Vi spiser lussekatter og drikker varm saft når vi kommer tilbake til barnehagen på ettermiddagen.
17.mai
Vi går i barnehagetoget i regi av Bodø kommune. Her har SU ansvaret for barnehagens fane.
Sommerfest
En av dagene i forkant av ferieavviklingen arrangerer vi sommerfest i barnehagen. En fest hvor vi griller i barnehagen, der alle familiene tar med seg mat og drikke selv. Vi samles og har en hyggelig stund for å markere slutten på årets barnehageår, samt å gjøre litt ekstra stas på barna som skal begynne på skolen.
Fotografering
Med forståelse for at det er fint å forevige fine bilder eller video av barnet ditt i ulike situasjoner og arrangementer, har barnehagen i samråd med SU diskutert dette og vil oppfordre foreldre til å se arrangementene analogt slik at barna opplever at foreldrene er til stede, ikke bare i gjennom en skjerm.
Ta gjerne noen bilder for så å legge bort telefonen og husk at det er ikke lov å publisere bilder av andre uten samtykke.
Våre felles verdier
“Trygghet, Læring og Glede – der de voksne er tilstede”
Barnehagen jobber kontinuerlig med kvalitetsutvikling og ønsker å bidra til at barna blir robuste barn som er klar for livets utfordringer.
Samisk kultur
Rammeplanen for barnehager sier noe om at alle barnehager skal synliggjøre samisk kultur, og bidra til at barn kan utvikle respekt og fellesskapsfølelse for det samiske mangfoldet. Barna skal gjøre erfaringer med å gi omsorg og ta vare på omgivelsene og naturen.
«Gjennom arbeid med nærmiljø og samfunn skal barnehagen bidra til at barna blir kjent med at samene er Norges urfolk, og får kjennskap til samisk kultur. Personalet skal gjøre barna kjent med samisk kultur og levesett og knytte det samiske perspektivet til merkedager og hverdagsliv, kunst og kultur og mattradisjoner» (Rammeplan for barnehagen)
Samenes nasjonaldag feries 6.februar. I barnehagen markerer vi dette med samisk uke, men også gjennom aktiviteter gjennom året.
Hovedsatsing
“Bodø 2024”
Bodø 2024 er det største kulturprosjektet i Norge på over 10 år og det største i Nord-Norge noensinne og det vil Glaungan være en del av og lot oss inspirere til årets tema.
Bodø 2024 blir en gigantisk møteplass hvor årets sesonger skaper ulike scener:
En hel by holder pusten når sola vender tilbake i januar. Så finnes det knapt noen som setter større pris på våren enn folket i nord. Når en skvaldrende grågåsplog kommer opp fra sør. Når tjelden tripper i fjæra.
Varmen fra tusen St.Hans-bål kjemper om oppmerksomheten med en blodrød midnattsol som henger rett over horisonten.
Høsten flammer opp når naturen går på klorofylla. Stormfrontene feier inn fra havet. Nå er det tid for å høste det som ble sådd og plantet.
Mørketid og premiere for nordlysets irrgrønne ballett som flagrer over himmelen.
Hvis det var et tidspunkt hvor det er ekstra viktig å bryte ned grenser og knytte vennskapelige kontakter, så er det nå. Vi trenger å stå sammen, vel vitende om at fremtiden - den er det vi som må skape”
Bodø202
Dette vil vi i Glaungan være en del av. Vi skal følge årstidene og bruke naturen og ta del i det som skjer i byen i løpet av året. Bodø er Europeisk kulturhovedstad får uttrykk i barnehagen. Vi legger til rette for, og har ekstra fokus på kunstneriske prosesser og uttrykk, kobler den fysiske naturen sammen med undring og filosofering. De kreative prosessene som arbeides med i barnehagen skal også fremme samarbeid og felleskapsfølelse i barnegruppa.
- Vi besøker Stormen bibliotek og sentrum å følger med på det som skjer i bybildet.
- Vi besøker forestillinger og konserter som er tilpasset førskolebarn i regi av Bodø 2024.
- Lek og dramatisering tar både utgangspunkt i bøker, historier og eventyr, men også i barnas egen fantasi og skaperevne.
- Vi hører på musikk, synger, beveger oss til musikk og bruker rytmeinstrument.
- Vi bruker ulikt materiell i formingsaktiviteter.
- Hver avdeling jobber med ulike prosjekter med kunstnerisk uttrykk. I disse prosjektene vektlegges prosessene og samarbeidet mellom barna.
- Temaet blir mer synliggjort i avdelingenes periodeplaner.
“Opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan legge grunnlag for tilhørighet, deltakelse
og eget skapende arbeid. I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og
kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk.2341
Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, 2017
Inkludering
Barnehagen deltar i et felles kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis/opplæring for alle barnehager, skoler og SFO i kommunen, det innebærer kurs og opplæring blant personalet.
Bakgrunnen for satsingen er Stortingsmelding nr 6 « Tett på- tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO».
I følge internasjonale konvensjoner og i norske lover og planverk finner vi visjoner om inkludering. I følge Rammeplanen skal barnehagen fremme et inkluderende miljø. Et inkluderende miljø viser seg gjennom at personalet støtter og legger til rette for at alle barn skal delta i barnefellesskapet, lykkes i lek og få seg venner.
Nedenfor er noen stikkord for hvordan vi jobber med inkludering:
- Vi organiserer oss fleksibelt i tillegg til at barna har tilhørighet til sin gruppe.
- Vi arbeider i aldersinndelte grupper.
- Vi har små grupper, med individuell oppmerksomhet.
- Vi oppmuntrer og gir anerkjennelse til de som fremmer inkluderende praksis.
- Alle barn får bidra i fellesskapet med sine styrker
- Mangfold blir fremhevet og snakket om
- Barn får utfordringer de mestrer
- Barn deltar i ulike aktiviteter på sine premisser
Faglig kompetanse og daglig fokus
Glaungan Barnehage sin faglige kompetanse handler om å sette barnas trygghet, læring og glede i sentrum. Den faglige kompetansen skal gjenspeiles i alt vi foretar oss og skal komme barn og voksne til gode.
Barnehagens arbeidsmåter og innhold skal være preget av kontinuitet og progresjon, og gi barna et godt grunnlag for livslang læring. Barnehagen skal gi utfordringer som er tilpasset barnas utviklingsnivå og interesser og styrke deres muligheter for læring og aktiv deltakelse i et fellesskap
Barn og barndom
Barnehagen skal være et sted hvor barns behov for omsorg og lek blir ivaretatt og barndommens egenverdi anerkjennes. Vi skal bidra til at alle barn får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek
Omsorg
Omsorg er en viktig forutsetning for barnas trygghet og trivsel
“Barnehagen skal gi barna mulighet til å utvikle tillit til seg selv og andre. I barnehagen skal alle barna oppleve å bli sett, forstått, respektert og få hjelp og støtte de har behov for. Barnehagen skal aktivt legge til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barna og personalet og mellom barna, som grunnlag for trivsel, glede og mestring.”
Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, 2017.
Med individet i fokus skal vi i Glaungan Barnehagen bidra til omsorg for hvert enkelt barn, de ansatte og naturen. Vi må vise respekt, sørge for at det er tid og rom, samt være tilstede og gi hjelp og støtte i alle situasjoner, om noen trenger oss.
Gjennom aktivitet i mindre grupper og det å bruke barnehage og nærmiljø skal vi ivareta barnas behov for fysisk omsorg, gi ro og hvile og da sørge for at alle barna opplever trygghet, tilhørighet og trivsel. Vi skal legge til rette for at barna kan knytte seg til personalet og til hverandre og møte hverandre med åpenhet, varme og interesse.
Vi skal være lydhøre for hverandres uttrykk og imøtekomme hverandres behov for omsorg og sensitivitet. Vi skal hele tiden bidra til at barna kan utvikle tillit til seg selv og andre.
Behov for lek
Leken er den viktigste aktiviteten i barnas liv, og er grunnleggende for barnas utvikling på mange områder.
“Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial språklig samhandling. Barnehagen skal bidra til at alle barna kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre.”
Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, 2017
Ved å ta i bruk nærmiljøet og aktivt oppholde oss i naturen vil vi gi barna mange ulike rom, mer tid og alternative lekemateriell som inspirer til ulike typer lek. I små grupper er det enklere å observere, analysere, støtte, delta i og berike leken på barnas premisser.
Barnas lek danner et viktig grunnlag for videre arbeid med barnehagens fagområder.
Læring
Læring i Glaungan Barnehage vil være å fremme selvstendighet og kreativitet til å åpne for lærdom i alle hverdagsøyeblikk. Helheten tar utgangspunkt i at det i relasjon mellom voksne og barn kontinuerlig formidles kunnskap, læring og felles opplevelser.
“Barnehagen skal introdusere nye situasjoner, temaer, materialer og redskaper som bidrar til meningsfull samhandling. Barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær skal anerkjennes, stimuleres og legges til grunn for deres læringsprosesser. Barna skal få undersøke, oppdage og forstå sammenhenger, utvide perspektiver og få ny innsikt. Barna skal få bruke kroppen og alle sanser i sine læringsprosesser.”
Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, 2017
Gjennom aktivitet og opphold i naturen og bruk av nærmiljøet og barnehagen skal vi sørge for at barna får rike og varierte opplevelser og erfaringer, utfordringer og mestringsopplevelser. Dette bidrar til et inkluderende fellesskap og legger til rette for at barna kan bidra i egen og andres læring.
Hele tiden skal vi legge til rette for helhetlige læringsprosesser som fremmer barnas trivsel og allsidige utvikling. Vi skal være oppmerksomme på barnas interesser og engasjement og legge til rette for læring i ulike situasjoner samt å støtte barnas refleksjoner rundt situasjoner, temaer og fenomener. Da skaper vi forståelse og mening sammen.
Barnehagen skal bidra til læringsfellesskap der barna skal få bidra i egen og andres læring. Barns lek og medvirkning preger barnehagehverdagen. Lek og læring i barnehagen foregår både ute og inne, analogt og digitalt for å stimulere til et rikt og allsidig læringsmiljø.
Vennskap og fellesskap
Sosial kompetanse er en forutsetning for å kunne samarbeide godt sammen med andre og omfatter ferdigheter, kunnskaper og holdninger som utvikles gjennom sosialt samspill.
“Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap. Barnas selvfølelse skal støttes, samtidig som de skal få hjelp til å mestre balansen mellom å ivareta egne behov og det å ta hensyn til andres behov.”
Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, 2017
Vår barnehage skal være et sted som fremmer vennskap og fellesskap. Barna skal oppleve å være betydningsfulle i fellesskapet. Barn og voksne har en absolutt verdi og barnehagen skal være preget av åpenhet og raushet der mangfold brukes som en ressurs.
Ved å dele barnegruppa i mindre grupper er det lettere å skape et fellesskap hvor hver enkelt kan oppleve vennskap og man kan lettere forebygge, stoppe og følge opp diskriminering, utestenging, mobbing, krenkelser og uheldige samspillsmønstre.
Vi skal støtte barna til å ta andres perspektiv og gi rom for å reflektere over egne og andres følelser, opplevelser og meninger. Vi skal støtte barna i å sette egne grenser, respektere andres grenser og finne løsninger i konfliktsituasjoner.
Demokrati og medvirkning
Vår barnehage skal være et sted som fremmer danning og læring. Barnehagen skal fremme demokrati og være et inkluderende fellesskap hvor barna får anledning til å ytre seg, blir hørt og delta.
Barns medvirkning handler først og fremst om holdninger hos de voksne i relasjonen med barn. Barn skal bli møtt som et selvstendig lite menneske. Uavhengig av alder og forutsetninger skal barn få erfare at deres stemmer blir lyttet til. Vi skal sørge for at barnas erfaringer og synspunkter får innflytelse på det som skjer i barnehagen.
Kommunikasjon og språk
Glaungan barnehage skal være et sted som fremmer barns kommunikasjon og språkutvikling i omgivelser der voksne er bevisst sin rolle som språklige forbilder. I barnehagen har vi god tilgang til bøker, både på avdeling og i vår nærhet til biblioteket, hvor vi ofte er på besøk. Daglig formidler vi eventyr, rim og regler og forskjellige barnesanger, både med og uten bevegelser ved høytlesing og i samlingsstund.
Vi er også bevisste på å gi barna tid til samtaler, på alle avdelinger. Dette gjør vi blant annet ved å være til stede i lek, ved måltider og i stellesituasjoner.
For å styrke kommunikasjonen og på en bedre måte følge opp språkutviklingen og språkstimuleringen deler vi ofte barnegruppene i mindre grupper, da spesielt når aktiviteter skal gjennomføres. På denne måten ser man hvert enkelt barn på en bedre måte og man kan følge opp om man ser utfordringer.
Vi er til stede, observerer, setter ord på og forstår hverandre. Noen ord kan uttales, men blikket og kroppsspråket hos de aller minste kommuniserer mange ganger mer enn ord.
Mobbing
Barnehagen skal forebygge, avdekke, stoppe, håndtere og følge opp mobbing i tråd med barnekonvensjonen, barnehageloven og verdiene i rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver.
“Mobbing av barn er handlinger fra voksne og/ eller barn som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull person i fellesskapet og muligheten til medvirkning”
Ny definisjon av mobbing v/ Lund, Kovac, Helgeland 2017.
Vi viser respekt for hverandre. Blant annet gjør vi det gjennom å ha respekt for den enkeltes grenser. Dette kan være gjennom å tydeliggjøre for barna at de sier fra når de blir lei seg, ikke vil være med lenger på en lek eller om andre snakker til de på en måte de blir såret av. Vi hjelper barna å sette ord på egne følelser og formidle det til andre barn slik at barna får større forståelse og skjønner hverandre bedre. Vi vektlegger og skryter av det positive barna gjør for å forsterke dette, og er tydelige og rolige når vi setter grenser.
Fagområdene
Fagområdene gjenspeiler områder som har interesse og egenverdi for barn i barnehagealder, og skal bidra til å fremme trivsel, allsidig utvikling og helse. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng, og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold.
Barnas lek danner et viktig grunnlag for arbeidet med fagområdene og barnehagen skal ta utgangspunkt i barnas engasjement og bidrag slik at arbeidet med fagområdene kan oppleves som en meningsfull og morsom del av barnas hverdag.
Fagområdene i Rammeplanen er:
- Kommunikasjon, språk og tekst
- Kropp, bevegelse, mat og helse
- Kunst, kultur og kreativitet
- Natur, miljø og teknologi
- Antall, rom og form
- Etikk, religion og filosofi
- Nærmiljø og samfunn
Evaluering
Hovedmålet med evaluering er å sikre at alle barn får et tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen. Barnehagen skal kontinuerlig vurdere sine tema-og prosjektarbeid, avdelingens leke-og læringsmiljø, språkmiljø, det sosiale samspillet, foreldresamarbeidet, personalsamarbeidet og organiseringen.
Dette ivaretas ved at personalet vurderer underveis, planer som er satt opp. Det daglige arbeidet blir vurdert på avd. møter – og danner grunnlag for vurderinger over en lengre tidsperiode. Alle tema- og periodeplaner skal inneholde en vurdering av foregående periode.
Det å vise, dokumentere og vurdere det vi har gjort sier mer om barnehagekvaliteten enn detaljerte planer.
Barnas stemme skal også høres i vurderingsarbeidet. Observasjon, tolkning og refleksjon vil være sentralt.
Evaluering av barnas utvikling og trivsel blir ivaretatt ved at man gjennomgår observasjoner som danner grunnlag for evalueringen. Ulike tidsbestemte aktiviteter blir vurdert når de er avsluttet.
For å finne ut om vi er på rett vei i arbeidet vårt, er vi avhengig av tilbakemeldinger fra både barn og foreldre. Barnehagen etterspør innspill fra foreldrene i vurderingsarbeidet og brukerundersøkelser blir også vektlagt.
Den formelle evalueringen er årsevalueringen på planleggingsdagene ved barnehageårets oppstart. Dette gjøres på bakgrunn av gjennomførte planer/prosjekter og dokumentasjoner i løpet av året. Dette for å sikre at barnehagen gjennom året legger til rette for at alle barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter.
For oss er det viktig at vi hele tiden gjør det vi sier at vi gjør – derfor er det viktig at vi kontinuerlig vurderer våre mål og tiltak.