Vedtekter

Vedtektene er oppdatert med siste endring i oktober 2023, endringen er : "Barnehagen holdes også stengt mellom jul og nyttår, men ved reelt behov for barnehageplass disse dagene, kan man søke styrer innen 1. november" Det er gjort endringer på areal på barn over 3 år, på grunn av Lavo gjengen som medregnes i areal men som ikke bruker lokalene inne.

 

Vedtekter

 

Kap. 1 Generelt

1.Eier                                                                                            

Glaungan barnehage eies og drives av Gla Ungan AS.

 

2. Formål                                                                                    

Glaungan barnehage skal gi barn under opplæringspliktig alder gode utviklings- og aktivitetsmuligheter. Barnehagen drives i henhold til Barnehagelovens paragraf 1, første ledd. Barnehagen reserverer seg mot barnehagens paragraf 1, andre ledd (kristelig oppdragelse) og forskriftens paragraf 2 (kristelig formålsparagraf). Jul, påske og andre høytider vil imidlertid bli forberedt og markert.

 

3.Forvaltning                                                                                

Glaungan barnehagen skal drives i samsvar med” Lov om Barnehager”, samt forskrifter og retningslinjer som fastsettes av Barne- og Familiedepartementet

Årsplan utvikles i samarbeid med SU etter retningslinjer utarbeidet av departementet;” Rammeplan for barnehager”.

Avdeling for oppvekst og kultur har ansvaret for godkjenning og tilsyn. Glaungan as har ansvar for forvaltning.

Barnehagen skal ha lokaler og uteområder som er egnet for formålet ut fra barnas alder og oppholdstid. 

 

4. Styring og Ledelse

Barnehagen er administrativt underlagt eier av Glaungan as. Daglig leder har det overordnede administrative, økonomiske og pedagogiske ansvaret. Selskapets aksjekapital er kr 100 000 fordelt på 100 aksjer.

 

 5. Areal

Glaungan barnehage har følgende areal norm: 3,4 kvm for barn over 3 år og 5 kvm for barn under 3 år.

 

6.Bruk av barnehagelokalene 

Barnehagen leier lokalene hos Speiderne, de bruker lokalene noen ettermiddager i uken. 

Bruk av barnehagens lokaler kan stilles til disposisjon for foreldre for å arranger for eksempel 17.mai kafe med leker. Barnehagen leier ut lokalene til barnebursdagsfeiring for 300,- I leie. Dette avtales med daglig leder. 

 

Kap. 2 Barnehagens virksomhet

7. Foreldremedvirkning

Det avholdes foreldremøte I løpet av september hvert år.    

Det gis tilbud om foreldresamtaler to ganger I året. Det kan ved behov gis flere samtaler.

Daglig leder er ansvarlig for å legge til rette for foreldremedvirkning I forhold til barnehagens virksomhet.

Barnehagen har et samarbeidsutvalg (SU) som består av 2 foreldrerepresentanter, en representant fra de ansatte samt styrer/ eier. Foreldrerepresentantene velges blant foreldrene i foreldrerådsmøtet om høsten.

 

8. Barnehageårets oppstart/planleggingsdager

Barnehageåret starter mandag uken før skolestart (stort sett i uke 33). Barnehagen holder stengt 5 dager for planlegging fordelt over året. 3 dager legges til mandag, tirsdag, onsdag i uka før skolestart. De to øvrige dagene plasseres med en dag før jul og en dag på våren.

 

9. Åpningstider

Barnehagen har åpent fra 07:15 – 16:30

Barnehagen har holder stengt jul- og nyttårsaften. Det holdes også stengt mellom jul og nyttår, men ved reelt behov for barnehageplass disse dagene, kan man søke styrer innen 1. november.

Åpningstiden kan reduseres ut fra behov i stilleuke før påsken. 

Onsdag før skjærtorsdag stenger barnehagen kl 12:00.

 

10. Ferie

Barna skal ha minst 4 uker ferie i løpet av barnehageåret, hvorav minimum 3 uker er sammenhengende og skal tas ut i skolens ferie. Avvikling av hovedferie skal varsles tidligst mulig å senest 26. April. Annen ferie i løpet av året skal meldes minimum ei uke på forhånd.

 

 

11. Barnas helse

Foreldre oppfordres til å opplyse om forhold ved barnas helse som er av betydning for barnets opphold I barnehagen, og som de ønsker at personalet skal ta særskilt hensyn til.

Ved omgangssyke, oppkast og eller diare skal barnet holdes hjemme I 48 timer etter siste sykdoms tegn. (Dette er i tråd med folkehelseinstituttets anbefalinger).

 

Daglig leder setter I verk nødvendige tiltak ved ev. Ulykke, sykdom og mistanke om epidemier/ pandemier og varsler foresatte og evt. kommunelege. Daglig leder avgjør om et barn pga. Sykdom midlertidig ikke kan være I barnehagen av hensyn til barnet selv eller de andre barna.

Medisiner skal ikke medbringes uten avtale med daglig leder eller pedagogisk leder. Det gis ikke reduksjon av månedsbetaling ved sykefravær.

 

12. Forsikring

Alle barna I Glaungan barnehage er forsikret hele døgnet gjennom PBL, se lenke på barnehagens hjemmeside.

 

Det er ikke tegnet forsikring som dekker briller, barnas klær, personlige leker, vogner m.m. dette betyr at personlige eiendeler ikke vil bli erstatter hvis det oppstår skade ved brann eller innbrudd. Dette må familien selv søke erstatning for, gjennom sin hjemforsikring. Vi anbefaler at foreldre med barn med briller tegner egen brilleforsikring.                                    

 

 

Kap. 3 Personalet            

13. Personalet og bemanning

Bemanning settes I henhold til gjeldenende lovverk og forskrifter.     

 

14. Internkontroll

Glaungan barnehage har et internkontrollsystem i samsvar med gjeldende lover og forskrifter for internkontroll

 

16. Taushetsplikt

Personalet i barnehagen har taushetsplikt i henhold til “Lov om barnehager” og “Forvaltningsloven”. Taushetsplikten gjelder også SU.

                              

 

Kap. 4 Inntak og oppsigelse

15. Opptak

Søknad om opptak sendes til barnehagekontoret. Hovedopptaket skjer om våren med søknadsfrist 15. Februar. Det kan søkes om hel eller halv plass.

Opptaket samordnes fra barnehagekontoret med alle godkjente barnehager, iht. Barnehageloven. Plass skal så vidt mulig tildeles i barnets nærområde.

Ved tilbud om plass skald et påføres svarfrist som er maksimum 10 dager fra den dato brevet er mottatt. Dersom det ikke er gitt svar innen fastsatt frist, er plassen tapt.

Barna har fast plass fram til nytt barnehageår det året de begynner på skolen eller evt. Oppsigelse.

Ledige plasser tildeles fortløpende etter venteliste.

 

 

16. Opptakskriterier

1. Barn med nedsatt funksjonsevne har rett til prioritet ved opptak i barnehage. Det skal foretas en sakkyndig vurdering for å vurdere om barnet har nedsatt funksjonsevne.

2. Barn det er fattet vedtak om etter lov om barneverntjenester §§ 4-12 og 4-4 annet og fjerde led, har prioritet ved opptak.

3. Barn som har søsken i Glaungan barnehage skal prioriteres.

  1.  Barn av ansatte i Glaungan barnehage skal prioriteres.

5. Ved opptak tar vi hensyn til gruppens sammensetting. 

  1.  Barn som ikke falle inn under overnevnte kriterier tildeles plass etter søknadsansiennitet.
  2.  Søknad om overføring imøtekommes så snart det er ledig plass I den barnehagen det søkes overføring til. Dog med unntak for de tilfellene at andre har prioritet.

 

17. Permisjon

Det kan søkes permisjon fra barnehageplassen. Det kan gis permisjon for inntil et år og med oppstart ved nytt barnehageår. Søknad om permisjon sendes til Daglig leder eller via Visma.

 

18. Klage på avslag om plass

Det er 3 ukers klagefrist ved avslag om plass jf. Forvaltningsloven § 29. Klagen sendes til barnehagekontoret og behandles i kommunens klagenemnd.

 

19. Oppsigelse

Oppsigelsestiden er på 3 måneder og gjelder fra den 1. i måneden. Det vil si at hvis du sier opp plassen 20. april er barnets siste dag i barnehagen 31. juli. Oppsigelse skal være skriftlig og sendes til styrer. Det betales for oppsigelsestiden.

 

20. Betaling av opphold

1. Eier fastsetter betalingssatsene og søskenmoderasjon I samsvar med BFDs Forskrift om foreldrebetaling I barnehage.

 

  1.  Det kreves betaling for 11 måneder. Juli er betalingsfri under forutsetning av at barnet har avviklet 4 uker ferie i løpet av barnehageåret.
  2.  Betaling skjer den15. Hver måned. Faktura sendes på mail/vipps

 

  1.  Det betales 400,- I kostpenger hver måned som er på gireres i lag med foreldrebetalingen.

 

  1.  Dersom det ikke er betalt for plassen innen forfall, og betalingsutsettelse ikke er avtalt, blir det først send ut en purring. Uteblir betalingen ytterligere vil plassen bli sagt opp.

 

21. Godkjenning av vedtekter

Vedtektene for Glaungan barnehage vedtas av eierstyret etter høring I samarbeidsutvalget.

 

På vegne av Glaungan barnehage, Tone Strømsnes Lyng (redigert 27.10.2023)